Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Bądź codziennie aktywny fizycznie...

sport... - ruch korzystnie wpływa na sprawność i prawidłową sylwetkę.

Większość uczniów nie osiąga zalecanego dla zdrowia poziomu aktywności fizycznej, a w dodatku aktywność zmniejsza się wraz ze wzrostem wieku młodzieży. Wskazują na to wyniki badań przeprowadzonych w Polsce. Jeśli doda się do tego częste zwolnienia z WF i codzienne, kilkugodzinne oglądanie telewizji lub przesiadywanie przy komputerze, to okaże się, że polska młodzież jest coraz bardziej zagrożona chorobami związanymi z brakiem ruchu: otyłością, wadami postawy, zwiększonym ryzykiem chorób sercowo- naczyniowych, nadciśnieniem tętniczym, cukrzycą.

  Dlaczego aktywność fizyczna jest tak ważna dla zdrowia dzieci i młodzieży.

Ruch jest jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia i potrzebny jest każdemu, ponieważ zapewnia prawidłowy rozwój fizyczny i umysłowy, prawidłową postawę ciała i dobry stan zdrowia.

 Najważniejsze korzyści dla zdrowia

dzieci i młodzieży

wynikające z uprawiania aktywności fizycznej to :

  • Poprawa ogólnej sprawności fizycznej i umysłowej
  • Wzmacnianie siły mięśniowej i koordynacji ruchów zapobiega wadom postawy
  • Dodatni wpływ na rozwój silnych zdrowych kości zmniejsza w dorosłym życiu ryzyko występowania osteoporozy i złamań kości
  • Zwiększa spalanie kalorii, zapobiega nadwadze i otyłości
  • Większe dotlenienie mózgu zwiększa sprawność umysłową i zdolność zapamiętywania
  • Poprawia samopoczucie, lepsze odreagowanie stresów i lepsza jakość snu
  • Mniejsze ryzyko występowania chorób przewlekłych, jak choroby serca, nowotwory, nadciśnienie i cukrzyca
  • Pozytywny wpływ na system immunologiczny (poprawa odporności).

Systematyczna aktywność fizyczna pozytywnie wpływa także na kształtowanie takich cech, jak: wytrwałość w pokonywaniu przeszkód, samodzielność, zdolność współpracy z rówieśnikami.

W świetle najnowszych badań wiadomo już, że zajęcia wychowania fizycznego w szkole, nawet w wymiarze 180 minut tygodniowo (4x 45 min), nie zaspakaja wszystkich potrzeb ruchowych uczniów i nie zapobiegają ryzyka występowania wielu chorób, a przede wszystkim otyłości, która gwałtownie wzrasta wśród dzieci i młodzieży.

Według przyjętych powszechnie zaleceń Światowej Organizacji Zdrowia(WHO):

Dzieci i młodzież w wieku od 5 do 18 lat powinny co najmniej 60 minut dziennie poświęcać na zabawę ruchową lub aktywność fizyczną o umiarkowanej lub dużej intensywności.

Aktywność fizyczna nie musi jednorazowo trwać 60 minut, może być bowiem w ciągu dnia rozłożona na krótsze okresy, ale co najmniej 10-20 minutowe.

Na zainteresowanie aktywnością fizyczną dzieci i młodzieży bardzo duży wpływ mają rodzice. Szczególnie wartościowe jest rodzinne, wspólne z dziećmi, uprawianie różnych form ruchu, co pozwala kształtować prozdrowotne nawyki. Utrzymanie i rozwijanie u dzieci motywacji do podejmowania codziennej, systematycznej aktywności fizycznej jest obecnie dużym wyzwaniem dla rodziców.

 Jak zachęcić dzieci i młodzież do zwiększenia

aktywności fizycznej ?

  1. Należy starać się, aby dzieci miały możliwośćw różnorodnych formach aktywności ruchowej, zarówno w organizowanych w szkole, jak i poza nią.
  2. Istnieje wiele form aktywności fizycznej, które rodzice mogą uprawiać razem ze swoimi dziećmi. Wspólne spacery, wycieczki piesze, rowerowe, pójście na basen czy łyżwy mogą zrekompensować wielogodzinne przebywanie w szkole w pozycji siedzącej. Takie zachowania powinny stać się naturalnym nawykiem, który rozwija u dziecka potrzebę ruchu.
  3. Należy dostosować rodzaj aktywności fizycznej do zainteresowań i możliwości dziecka. Wybierać to, co dziecko akceptuje i sprawia mu przyjemność.
  4. Dobrze jest włączyć dziecko do codziennych obowiązków domowych. Słanie łóżka, odkurzanie mieszkania, zmywanie naczyń, czy wyrzucanie śmieci to także dawka ruchu, która liczy się w codziennym bilansie energetycznym.
  5. Należy uświadomić dziecku rolę codziennej aktywnościi zachęcać do jej zwiększania, np. przekonywać że zamiast oglądania TV korzystniejszy jest spacer z psem, zamiast korzystać z windy zdrowsze jest wchodzenie po schodach, zamiast chodzenia po galeriach handlowych ciekawsza jest krótka wycieczka rowerowa czy spacer, lub gra w piłkę z rówieśnikami.
  6. Dobrym zwyczajem w rodzinie (zwłaszcza dla młodszych dzieci) jest ustalenie limitu czasu spędzanego na oglądaniui korzystania z komputera do maksymalnie 1-2 godzin dziennie. Wszyscy uczniowie korzystający z komputera powinni, co pół godziny zmieniać pozycję ciała i wykonać kilka ćwiczeń, zapobiega to wadą postawy.

Ważne jest, aby dzieci i młodzież traktowały aktywność fizyczną jako przyjemność i nawyk, a nie uciążliwy obowiązek. Ważną rolą rodziców i szkoły jest zachęcanie młodego pokolenia do tej aktywności.

rower3

Copyright © 2020 Oficjalna strona Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Noblistów Polskich w Szczecinku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
2011 Bądź codziennie aktywny fizycznie... .
Powered by Joomla 1.7 Templates