Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

Zdrowa dieta to dieta urozmaicona

JEDZ CODZIENNIE RÓŻNE PRODUKTY Z KAŻDEJ GRUPY UWZGLĘDNIONEJ W PIRAMIDZIE

Pierwsza zasada prawidłowego żywienia zarówno dla osób dorosłych, jak i dla dzieci i młodzieży, wskazuje na konieczność urozmaicania codziennej diety w różne produkty ze wszystkich grup umieszczonych na kolejnych piętrach piramidy zdrowego żywienia. Stosowanie się do tej zasady daje pewność, że wszystkie składniki będą dostarczone organizmowi wraz z dietą...

 

Do prawidłowego wzrostu i rozwoju dziecko potrzebuje różnych składników. Wśród nich są:

  • Substancje dostarczające energii – przede wszystkim węglowodany i tłuszcze, sporadycznie białka;
  • Substancje budulcowe – głównie białka, składniki mineralne i kwasy tłuszczowe;
  • Substancje regulujące – witaminy i składniki mineralne oraz niektóre białka wchodzące w skład enzymów i hormonów.

Nie ma jednego czy kilku cudownych produktów spożywczych, które dostarczyłyby wszystkich tych składników we właściwych ilościach i proporcjach. Jedynym sposobem na ich odpowiednią ilość dla utrzymania zdrowia i formy jest urozmaicona dieta. W piramidzie prawidłowego żywienia produkty spożywcze podzielone są na 5 grup produktów spożywczych.

PRODYKTY ZBOŻOWE

(mąka, kasze, ryż, płatki, pieczywo i makarony) są głównym źródłem energii, dostarczają witaminy z grupy B, składników mineralnych (głównie magnezu i cynku) oraz błonnika pokarmowego. Szczególnie polecane jest pieczywo z mąk pełnoziarnistych, grube kasze, płatki naturalne – produkty te zawierają znacznie więcej składników mineralnych i błonnika, np. bułka grahamka ma trzy razy więcej błonnika i magnezu niż zwykła kajzerka.

WARZYWA I OWOCE

są źródłem błonnika pokarmowego, wielu witamin i składników mineralnych oraz innych substancji biologicznie aktywnych, które mają dobroczynne działanie na organizm, np. likopen zawarty w pomidorach. Warzyw powinny być spożywane codziennie do wszystkich posiłków i jako przekąski.

PRODUKTY MLECZNE

(mleko, kefir, maślanka, jogurty, sery) dostarczają najlepiej przyswajalnego wapnia, wysokowartościowego białka oraz witamin, głównie A, D, B2. Najważniejszym składnikiem tej grupy jest wapń, ze względu na jego ważną rolę w budowie mocnych kości i zębów. Organizmowi w okresie wzrostu do pokrycia zapotrzebowania na wapń wystarczą 4 szklanki mleka, jeśli jednak dziecko go nie lubi, można wybrać jogurt, kefir maślankę lub sery.

MIĘSO, DRÓB, WĘDLINY, RYBY, JAJA, NASIONA ROŚLIN STRĄCZKOWYCH , ORZECHY

ta grupa produktów jest przede wszystkim bardzo dobrym źródłem wysokowartościowego białka, dobrze przyswajalnego żelaza, cynku oraz witaminy A, D i witamin z grupy B (głównie B1, B12 i PP). Przy wyborze produktów z tej grupy należy zwracać uwagę na zawartość w nich tłuszczu, częściej zatem sięgaj po mięso drobiowe i chude wędliny. Niezwykle istotnym produktem są też ryby, które dostarczają przede wszystkim cennego tłuszczu, niezbędnego między innymi do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania mózgu, oraz witaminy D.

TŁUSZCZE

Najzdrowsze są tłuszcze rybne oraz roślinne (oleje roślinne, orzechy, nasiona), gdyż są źródłem niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, bez których prawidłowy wzrost i rozwój nie jest możliwy. W diecie dzieci i młodzieży nie można zapomnieć jednak o tłuszczach zwierzęcych (masło, tłuszcze pochodzące z produktów mlecznych i mięsa). Dostarczają one młodemu organizmowi energii w postaci nasyconych kwasów tłuszczowych i cholesterolu potrzebnego do budowy m.in. komórek nerwowych, hormonów oraz wytwarzania witaminy D. Wszystkie tłuszcze są niezwykle ważne dla przyswajania witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A,D,E i K). Dzieci i młodzież powinni wystrzegać się tzw. Utwardzonych tłuszczów roślinnych zawierających niebezpieczne dla zdrowia kwasy tłuszczowe trans. Niestety, można je znaleźć w wielu uwielbianych przez dzieci produktach – frytki, chipsach, ciasteczkach, batonikach, pizzy i hamburgerach.

Różnorodność produktów w diecie chroni dzieci i młodzież przed niedoborami pokarmowymi i chorobami powstającymi na ich tle oraz zabezpiecza przed kumulacją zbyt dużej ilości jednego rodzaju niezdrowych substancji, konserwantów czy toksyn.

Copyright © 2020 Oficjalna strona Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Noblistów Polskich w Szczecinku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
2011 Zdrowa dieta to dieta urozmaicona.
Powered by Joomla 1.7 Templates