Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

6 - latek

6aModel dziecka 6- letniego dojrzałego do szkoły

Zakres umiejętności i wiadomości

Dojrzałość fizyczna

  • Ogólnie sprawne ruchowo.
  • Posiada sprawność manualną.
  • Nie ma zaburzonej koordynacji wzrokowo – ruchowej.
  • Charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem zmysłów: wzroku, słuchu itp.
  • Odporne na choroby i zmęczenie...

Dojrzałość emocjonalno – społeczna

  • W znacznym stopniu samodzielne
  • Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami.
  • Posiada umiejętności podporzadkowania się niezbędnym wymaganiom dyscypliny.
  • Potrafi uczestniczyć w pracach społecznych.
  • Obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinię nauczyciela.
  • Cechuje się takim stanem równowagi nerwowej, która umożliwia opanowanie niepożądanych zachowań - reakcji emocjonalnych.

Dojrzałość umysłowa

  • Aktywne poznawczo – chce się uczyć.
  • Interesuje się czytaniem i pisaniem.
  • Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku , w którym żyje.
  • Rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawa do rozwoju pojęć.
  • Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel, rozumie i spełnia jego polecenia.
  • Swobodnie i w sposób zrozumiały dla otoczenia wypowiada się , opowiada, wyraża życzenia, pytania, własne sądy i oceny.

Dojrzałość do nauki czytania i pisania

  • Dokonuje analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnych w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania, porównywania i odtwarzania.
  • Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów.
  • Posiada orientację przestrzenną , co umożliwia rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowywanych form graficznych.
  • Ma pamięć ruchowa – umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu.
  • Świadomie kieruje swoimi ruchami dzięki umiejętności kontrolowania wzrokiem własnych ruchów.

Dojrzałość do nauki matematyki

  • Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktyce.
  • Potrafi sklasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru.
  • Umie dokonywać działania na konkretach w zakresie dodawania i odejmowania do 10.    

Na podstawie: Dojrzałość szkolna , czyli gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole [w:] Trudne sytuacje w przedszkolu. Raabe Warszawa 2004

Opracowała:

                                                                                          mgr Maria Wiatrowska

                                                                n-el wych. przedszkolnego i wczesnoszkolnego

                                                                                       oraz pedagog -terapeuta

Copyright © 2020 Oficjalna strona Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Noblistów Polskich w Szczecinku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
2011 6 - latek.
Powered by Joomla 1.7 Templates