6 - latek
Model dziecka 6- letniego dojrzałego do szkoły
Zakres umiejętności i wiadomości
Dojrzałość fizyczna
- Ogólnie sprawne ruchowo.
- Posiada sprawność manualną.
- Nie ma zaburzonej koordynacji wzrokowo – ruchowej.
- Charakteryzuje się poprawnym funkcjonowaniem zmysłów: wzroku, słuchu itp.
- Odporne na choroby i zmęczenie...
Dojrzałość emocjonalno – społeczna
- W znacznym stopniu samodzielne
- Chętnie i łatwo nawiązuje kontakty z nauczycielem i kolegami.
- Posiada umiejętności podporzadkowania się niezbędnym wymaganiom dyscypliny.
- Potrafi uczestniczyć w pracach społecznych.
- Obowiązkowe, wytrwałe i wrażliwe na opinię nauczyciela.
- Cechuje się takim stanem równowagi nerwowej, która umożliwia opanowanie niepożądanych zachowań - reakcji emocjonalnych.
Dojrzałość umysłowa
- Aktywne poznawczo – chce się uczyć.
- Interesuje się czytaniem i pisaniem.
- Dobrze orientuje się w najbliższym otoczeniu i środowisku , w którym żyje.
- Rozporządza zasobem doświadczeń i wyobrażeń będących podstawa do rozwoju pojęć.
- Potrafi uważnie i ze zrozumieniem słuchać tego, co mówi nauczyciel, rozumie i spełnia jego polecenia.
- Swobodnie i w sposób zrozumiały dla otoczenia wypowiada się , opowiada, wyraża życzenia, pytania, własne sądy i oceny.
Dojrzałość do nauki czytania i pisania
- Dokonuje analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej niezbędnych w procesie różnicowania kształtów, dźwięków, ich rozpoznawania, porównywania i odtwarzania.
- Rozumie znaczenie wyrazów jako graficznych odpowiedników słów.
- Posiada orientację przestrzenną , co umożliwia rozpoznawanie i odtwarzanie kierunków, położenia i proporcji wymiarów odwzorowywanych form graficznych.
- Ma pamięć ruchowa – umiejętność przetwarzania obrazu graficznego na obraz ruchu.
- Świadomie kieruje swoimi ruchami dzięki umiejętności kontrolowania wzrokiem własnych ruchów.
Dojrzałość do nauki matematyki
- Rozumie i umie określić stosunki przestrzenne, czasowe i ilościowe w praktyce.
- Potrafi sklasyfikować przedmioty według przeznaczenia, wielkości, kształtu i koloru.
- Umie dokonywać działania na konkretach w zakresie dodawania i odejmowania do 10.
Na podstawie: Dojrzałość szkolna , czyli gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki w szkole [w:] Trudne sytuacje w przedszkolu. Raabe Warszawa 2004
Opracowała:
mgr Maria Wiatrowska
n-el wych. przedszkolnego i wczesnoszkolnego
oraz pedagog -terapeuta