Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE

logopedaopracowanie: mgr Alina Tarkowska (logopeda)

Zapraszam do wspólnej zabawy, a równocześnie ćwiczeń usprawniających artykulację. 

  1. Ćwiczenia oddechowe 

* wdech – ręce do góry; wydech – ręce w dół

* dmuchanie na kulki z waty

* „Przyszła grypa do Filipa” – wiersz do wspólnego czytania.

 

Dziecko dopowiada: no i ci? lub ohoho!

Przyszła grypa do Filipa ( no i co?)
Nie daj się Filipie grypie ( ohoho!)
Poszedł Filip do apteki ( no i co?)
Są w aptece różne leki ( ohoho!)
Kupił sobie aspiryny  (no i co?)
I chininy dwa tuziny  (ohoho!)
Kiedy zażył tych łakoci  (no i co?)
Okropnie się biedak spocił  (ohoho!)
Pod pierzynę wlazł po uszy (no i co?)
Teraz grypa go nie ruszy.  (ohoho!)
Minął tydzień, miesiąc minął, (no i co?)
Filip ciągle pod pierzyną, (ohoho!)
Gdy wysunie tylko pięty,  (no i co?)
Kicha, prycha jak najęty.  (ohoho!)

(zabawę kończymy wspólnym kichaniem, prychaniem).

  1. Ćwiczenia języka
  1. a) Zabawa „Język na defiladzie” – język maszeruje jak żołnierz na defiladzie.

* raz – czubek języka na górną wargę,

* dwa – czubek języka do lewego kącika ust,

* trzy – czubek języka na dolną wargę,

* cztery – czubek języka do prawego kącika ust.

  1. b) Zabawa „Języczek wędrowniczek” – opowiadanie.

Język wybrał się na wycieczkę do lasu. Pojechał tam na koniu (mlaskanie). Na łące zostawił konia (prr). Następnie rozejrzał się dookoła  (język ruchem okrężnym oblizuje wargi). Potem wszedł do lasu  (chowamy głęboko język w głąb jamy ustnej). Przeszedł las wzdłuż i w szerz. A wtedy przedarł się przez gęstwinę krzewów i drzew  (język przeciskamy przez zaciśnięte zęby górne i dolne). Zauważył, że zrobiło się ciemne. Rozejrzał się w prawo i w lewo, spojrzał w górę i w dół  (przesuwamy język w wymienionych kierunkach). Wsiadł na konia i pojechał do domu  (kląskanie językiem).

  1. Wybrzmiewanie głosu na maskę – „Misie” 

* misie śpią – oddychają nosem

 

* misie budzą się – ziewają

* misie wdychają powietrze ustami,

   zamykają usta i mruczą: mmm, mm, m

* misie nawołują: mmmaaa, mmmooo, mmmuuu 

  1. Zabawa syczy-szumi (s-sz)

morze – szszsz...

gęsi – sss...

wiatr – szszsz...

wąż – sss...

las – szszsz...

żmija – sss...

drzewa – szszsz...

(obserwowanie ruchu – ułożenia warg i języka)

  1. Zabawa „Jedzie pociąg” 

Dziecko naśladuje rękami kręcące się koła, kreśli linie proste (tory) różnej długości i wypowiada sylaby szu, szu, szu (pociąg jedzie do przodu), usz, usz, usz (pociąg jedzie do tyłu). 

  1. Ćwiczenie na pionizację języka: ryjek-uśmiech

Podczas wykonywania ryjka i wypowiadania dźwięku: uuu dziecko podnosi język do podniebienia i mówi: uuu-szszsz.

  1. Zabawa fabularyzowana „Król wiatrów”

Za siedmioma lasami, za siedmioma rzekami na ogromnej górze mieszka Król Wiatrów. Wiosną wiatr zlatuje z góry i głośno szumi szszsz budząc zwierzęta ze snu zimowego. Z kolei w sadzie szumi łagodnie szszsz, by nie postrącać płatków z kwitnących drzew. Latem najczęściej leży w hamaku rozwieszonym wśród drzew, które szumią cichutko szszsz. Obserwuje bawiące się dzieci. Gdy nad placem zabaw zbierają się chmury mocno szumi szszsz, by je rozpędzić. Kiedy słońce świeci i dzieciom jest bardzo gorąco, wtedy szumi lekko szszsz. Jesienią zaś przegania czarne, listopadowe chmury, szumiąc groźnie szszsz.

  1. „Sz” w sylabach w połączeniu z ruchami naprzemiennymi

Szedł po drodze Szymek

do szkoły się uczyć

i tak wciąż powtarzał:

szu – szu, szo – szo, sza – sza,

szy – szy, sze – sze.

Taki mały Szymek,

co uczyć się chciał.

 

  1. Różnicowanie głosek sz – s

„Szacowna stara szafa” (potrzebne przybory do rysowania).

Rysujemy starą szafę. Z lewej strony szafy umieszczamy (dziecko rysuje) ubrania i wszystko to, co można tu włożyć z głoską s, natomiast po prawej stronie – z głoską sz. Jest to zabawa, a równocześnie różnicowanie głoski s         i głoski sz. Po narysowaniu  szafy można zachęcić dziecko do układania zdań ze wskazanym wyrazem, np. sukienka (Zosia ubrała dzisiaj sukienkę w groszki.).

  1. Zabawa ruchowa – usprawnianie koordynacji słuchowo-ruchowej „Bryczka”.(Rodzic czyta dziecku historyjkę. Dziecko za każdym razem, gdy usłyszy wyraz z głoską „sz” klaszcze. Można klaśnięcie zastąpić inną formą aktywności).

Wyruszyła bryczka przez las w daleką podróż. Do bryczki wsiedli: panna Anna, kawaler Józio, mama i tata. Dzień był chłodny, więc wszyscy ubrali się ciepło: mama włożyła kapelusz, tata wełniany szal, który mama zrobiła mu na szydełku, kawaler Józio – czapkę z daszkiem, a panna Anna – flanelową koszulę. Bryczka zaprzężona była w sześć koni. Bryczką powoził listonosz, który także wybrał się na wycieczkę. Wszyscy poczuli się głodni, a ponieważ ciągle padał deszcz i wiał silny wiatr, rodzina postanowiła schronić się w starym szałasie. Mama wyjęła z koszyka kanapki z szynką. Niestety, planowany spacer po lesie nie doszedł do skutku z powodu brzydkiej pogody. Na dodatek nadciągnęły ciemne chmury, słychać było odgłosy burzy. Panna Anna, kawaler Józio, mama i tata postanowili wrócić do bryczki. Bryczka zaprzężona w sześć koni odjechała z powrotem do domu.

  1. Na zakończenie kilka zagadek.

Latem w szafie gdzieś się kryje

pośród ciepłej twej odzieży,

żeby zimą twoją szyję

opatulić jak należy. (szalik)

 

Przyjacielem jest człowieka.

Lubi, gdy go głaskać.

Szczeka i jest wesół,

gdy nad ranem

na spacerek idzie z panem. (pies)

 

 

Chociaż ptak ten, tak jak żaden,

wozi ludzi, to podziwu

innych ptaków tym nie budzi,

bo gdy chciałby siąść na drzewie,

nie wie jak – ten żelazny,

ten największy w świecie ptak. (samolot)

Różne szkolne rzeczy

uczeń do niej wkłada,

wysuwasz ją z biurka, co to jest? (szuflada)

 

Bardzo lubi drzemać w błocie,

jeśli nie nadchodzi bociek. (żaba)

 

Pod sufitem gruszka świeci.

Znacie taką gruszkę dzieci? (żarówka)

 

Ma ucho i dziobek,

gwiżdże na nas czasem.

Gdy gotuje się woda,

przykrywkę trzęsie z hałasem. (czajnik)

 

Jaki to smakołyk

dziecko chętnie zjada?

Słodka i brązowa

zwą ją... (czekolada)

 

Gdy go długo nie ma,

wszyscy narzekają.

A gdy nadejdzie, pod parasol

przed nim się chowają. (deszcz)

 

Co to za domek, powiedz mi.

Nie ma okien, ani drzwi.

Mieszkają w niej ubranka

mamy, taty i Janka. (szafa)

Copyright © 2020 Oficjalna strona Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Noblistów Polskich w Szczecinku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
2011 ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE.
Powered by Joomla 1.7 Templates