Strona wykorzystuje pliki cookies, jeśli wyrażasz zgodę na używanie cookies, zostaną one zapisane w pamięci twojej przeglądarki. W przypadku nie wyrażenia zgody nie jesteśmy w stanie zagwarantować pełnej funkcjonalności strony!

W-F 5a dziewczęta - lekcja 2

Temat; Choroby cywilizacyjne – otyłość.

24 października został przez Światową Organizację Zdrowia ogłoszony Dniem Walki z Otyłością. Otyłość jest jedną z najpoważniejszych chorób cywilizacyjnych, a skala ludzi z nadwagą z roku na rok zwiększa się. Niepokojącym faktem jest to, że coraz większą grupę osób z otyłością stanowią dzieci. Otyłość może mieć wiele przyczyn. Podstawowy podział dzieli przyczyny otyłości na zewnętrzne i wewnętrzne. Do zewnętrznych zaliczamy nieprawidłowe odżywianie, siedzący tryb życia, brak aktywności fizycznej, problemy ze stresem oraz leki. Przyczyny wewnętrzne mają swoje źródło głównie w genetyce i procesach biologicznych zachodzących w naszych organizmach.

Szczególnie negatywne skutki dotykają dzieci. Światowa Organizacja Zdrowia podała, że wśród polskich 11-latków aż 29% boryka się z otyłością, zaś wśród 13-latków, co czwarty z nich ma te problemy. Nastolatek mający nadwagę boryka się ze złym samopoczuciem, apatią, niską sprawnością fizyczną oraz brakiem akceptacji wśród rówieśników.

Otyłość powoduje także wiele chorób. Aż 80% mających problem z nadwagą dotyka cukrzyca typu II. Układ sercowo-naczyniowy także jest narażony na przykre dolegliwości. Szczególnie osoby po 50 roku życia dotykają problemy z nadciśnieniem tętniczym. Otyłość może powodować także astmę, a szczególnie zły wpływ nadwaga ma na problemy z kręgosłupem oraz zwyrodnienia kości i stawów.

Możesz sprawdzić czy nie masz nadwagi za pomocą kalkulatora BMI, który znajduje się tutaj; https://www.poradnikzdrowie.pl/sprawdz-sie/kalkulatory/kalkulator-wagi-bmi-aa-4Q8M-4h3E-dtKD.html

Kalkulator BMI (Body Mass Index), czyli indeks masy ciała, to narzędzie, dzięki któremu można samodzielnie sprawdzić, czy nasza masa ciała jest prawidłowa. Wskaźnik BMI w sposób pośredni opisuje zawartość tkanki tłuszczowej w organizmie na podstawie proporcji masy ciała mierzonej w kilogramach do wzrostu w metrach.

Zadanie od nauczyciela:

Pamiętaj, aby codziennie wykonać kilka ćwiczeń – 7 minut wystarczy w przerwie pomiędzy zadaniem domowym (zestaw nr.1).

Jeśli poczujesz, że po długotrwałym siedzeniu bolą cię wszystkie mięsnie to rozciągnij je (zestaw nr.2) a to zdecydowanie polepszy Twoje samopoczucie. Dzięki temu ścięgna pozostają elastyczne, co sprzyja zachowaniu prawidłowej postawy ciała.

Copyright © 2020 Oficjalna strona Szkoły Podstawowej Nr 7 im. Noblistów Polskich w Szczecinku. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Joomla! jest wolnym oprogramowaniem wydanym na warunkach GNU Powszechnej Licencji Publicznej.
2011 W-F 5a dziewczęta - lekcja 2.
Powered by Joomla 1.7 Templates